Ryby i ciąża

Jedzenie dużej ilości ryb w ciąży jest bardzo ważne i zapewnia dziecku dobry start! Ryby zawierają wiele substancji odżywczych, których podczas ciąży potrzebuje zarówno mama jak i dziecko. Instytut Matki i Dziecka zaleca kobietom w ciąży spożywanie ryb kilka razy w tygodniu.

W czasie ciąży chcemy dostarczać naszemu organizmowi jak najlepszych składników odżywczych, aby zapewnić prawidłowy rozwój naszemu dziecku. Ważne jest także nasze samopoczucie, a zdrowa dieta sprawia, że organizm lepiej radzi sobie z ciążą. Jeżeli regularnie spożywasz ryby w ciąży, to w naturalny sposób dostarczasz swojemu dziecku tego, czego potrzebuje.

W rybach znajdują się witaminy i minerały niezbędne dla kobiet w ciąży

Zapotrzebowanie na określone witaminy i minerały zwiększa się w czasie ciąży, zapotrzebowanie np. na białko wzrasta o około 0,3 g/kg m.c/d. Na szczęście wiele z tych substancji odżywczych znajduje się w rybach. Dzięki zróżnicowanym posiłkom zawierającym ryby, produkty pełnoziarniste, czy owoce i warzywa możesz zapewnić zdrową i pełnowartościową dietę zarówno sobie, jak i swojemu dziecku.

Kwasy Omega-3 w rybach dla kobiet w ciąży

Kwasy tłuszczowe Omega-3 są zdrowe i niezbędne dla rozwoju mózgu i siatkówki oka dziecka. Nasz organizm nie wytwarza samodzielnie kwasów Omega-3, dlatego też musimy zapewniać je sobie sami w diecie. Najbogatszym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 są tłuste ryby takie jak: makrela, śledź, łosoś czy sardynki.

Witamina D w rybach dla kobiet w ciąży

Zarówno matka jak i dziecko potrzebują odpowiedniej ilości witaminy D, co gwarantuje spożywanie tłustych ryb oraz przebywanie na słońcu. Dlatego też, szczególnie w zimie ważne jest uzupełnianie jej niedoborów za pomocą diety. Sardynki, śledzie, makrele i tuńczyki zawierają duże ilości witaminy D i są całkowicie bezpieczne dla kobiet w ciąży. Witamina D jest także niezbędna w procesie wchłaniania i wykorzystywania wapnia.

Wapń w rybach dla kobiet w ciąży

W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wapń, niezbędny do budowy kośćca dziecka. Wapń dodatkowo wspomaga mięśnie i reguluje pracę serca, a także ułatwia przetworzenie pożywienia na energię. Jednym z gatunków ryb, który posiada go najwięcej jest sardynka.

Instytut Matki i Dziecka zaleca kobietom w ciąży spożywanie ryb 2-3 razy w tygodniu. Najlepszym wyborem dla przyszłych mam będą makrele, śledzie lub sardynki.

Czy podczas ciąży powinnam zrezygnować z ryb?

Zarówno młodym jak i ciężarnym kobietom zaleca się spożywanie co najmniej dwóch posiłków składających się z tłustych ryb w tygodniu. Większość kobiet spożywa jednak niewielkie ilości ryb w ciąży, co powoduje, że muszą przyjmować suplementy diety, które nie byłyby konieczne gdyby jadły ich więcej. Należy pamiętać, że suplementy nie mogą zastąpić naturalnych substancji odżywczych znajdujących się w zdrowych produktach.

Mięso ryb charakteryzuje się dużą zawartością wysokowartościowego białka, fosforu, potasu, magnezu. W przypadku ryb drobnoościstych również większym udziałem wapnia. Tłuste ryby morskie dostarczają do organizmu kobiety ciężarnej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych do rozwoju siatkówki oka i mózgu dziecka oraz witaminy D. Ryby morskie są naturalnym źródłem jodu w pożywieniu, witamin z grupy B i witaminy A.

Źródła – i więcej informacji dotyczących ryb dla kobiet w ciąży:

„Poradnik żywienia kobiety w ciąży” – Publikacja realizowana przez Instytut Matki i Dziecka