Ryby dla dzieci

Ryby są niezwykle istotnym elementem zdrowej diety dla dzieci, gdyż wspierają ich wzrost i zdrowy rozwój.

Spożywanie tłustych ryb morskich przynajmniej 1-2 razy w tygodniu zapewnia właściwe pokrycie zapotrzebowania na kwas dokozaheksaenowy (DHA), który jest tak istotny dla rozwoju mózgu i procesów widzenia. Podawanie ryb w okresie niemowlęcym zmniejsza ryzyko rozwoju alergii. Zalecane rodzaje ryb: sola, halibut, dorsz, szprot, śledź i łosoś. Nie jest zalecane podawanie niemowlętom ryb drapieżnych takich jak: rekin, miecznik czy płatecznik.

Czy to prawda, że dzieci nie lubią ryb?

Niektórzy twierdzą, że dzieci nie lubią ryb, ale czy nie jest to przypadkiem jedynie mit? W firmie Thai Union Poland Sp. z o.o. uważamy to twierdzenie za nieprawdziwe. Ryby mają łagodny smak, co powoduje, że łatwo jest je polubić. Dorośli często nie pozwalają jednak dzieciom ich spróbować, z góry zakładając, że nie będą im smakowały, a można się naprawdę bardzo zdziwić jak pozytywne reakcje mogą wywołać wśród dzieci. Dobrze jest dzieciom pozwolić samodzielnie dobrać dodatki, gdyż wtedy spróbowanie czegoś nowego staje się bardziej ekscytujące.

Zgodnie z oficjalnymi zaleceniami, dzieci powinny jeść więcej ryb

Wiele czynników ma wpływ na rozwój dzieci i nie każdy z nich zależy od nas, ale akurat dietę dziecka rodzice są w stanie samodzielnie dostosować do jego potrzeb. Równie łatwo jest podać dziecku na śniadanie kanapkę z rybą jak z każdym innym dodatkiem. Spożycie ryb w naszym kraju zarówno wśród dzieci jak i dorosłych jest niższe od zalecanych norm. Być może całej rodzinie dobrze to zrobi, jeżeli wybierze nieco zdrowsze śniadanie składające się z tuńczyka, śledzia, sardynek czy makreli?

Czy jedzenie ryb pozytywnie wpływa na rozwój dziecka?

Kwasy tłuszczowe Omega-3 zawarte w rybach są niezbędne dla rozwoju mózgu dziecka. Nasz organizm sam nie produkuje kwasów Omega-3, dlatego jest to tak istotne, aby zagwarantować ich odpowiednią ilość w diecie naszych dzieci. Ryby żyjące w zimnych wodach, takie jak śledź, szprot, czy makrela są szczególnie bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe i dlatego właśnie te gatunki są zalecane dla najmłodszych.

Zawarte w rybach witaminy i minerały są ważne dla dzieci

Naturalne produkty spożywcze i napoje mają istotny wpływ na zdrowie naszych dzieci. Zdrowa i zróżnicowana dieta połączona z aktywnością fizyczną korzystnie działa zarówno na ich organizm jak i na dobre samopoczucie, zwiększając jednocześnie odporność na choroby.

Białka zawarte w rybach

Ryby zawierają dużo białka stanowiącego główny budulec komórek. Także układ odpornościowy potrzebuje białek, aby wytwarzać przeciwciała zwalczające infekcje i choroby – co pokazuje jak wiele prawdy jest w powiedzeniu „zdrów jak ryba”.

Wapń zawarty w rybach

Aby kościec dzieci rozwijał się prawidłowo niezbędny jest wapń, który także wspomaga rozwój mięśni, reguluje pracę serca i pomaga przetwarzać pożywienie na energię. Znaleźć go można np. w sardynkach.

Witamina D zawarta w rybach

Witamina D jest niezbędna dla organizmu, aby przyswajać i wykorzystywać wapń, który jest niezwykle ważny dla rozwoju kości i zębów. Witaminę D można dostarczyć organizmowi jedząc tłuste ryby lub przebywając na słońcu. Dlatego też szczególnie w zimie ważne jest uzupełnianie jej niedoborów za pomocą diety, na przykład wybierając sardynki, śledzie, makrele i tuńczyki stanowiące jej bogate źródło.

Jakie ryby mogą jeść dzieci?

Dzieci mogą jeść puree rybne już od 6-7 miesiąca życia, czyli od momentu, gdy podawane są im wszelkie przeciery. Małe dzieci nie powinny jeść przetworów z rybiej wątroby. Gdy nauczą się już przeżuwać, to można im śmiało podawać inne produkty marki King Oscar.

Ulubiona ryba dzieci!

Wiele dzieci najbardziej lubi makrelę w sosie pomidorowym podawaną na kromce chleba – my w firmie Thai Union Poland Sp. z o.o. doskonale to rozumiemy! Ostatnio usunęliśmy skórę z makreli i wprowadziliśmy puszki, które zarówno dzieciom jak i dorosłym nie będą sprawiały żadnych problemów przy otwieraniu. Substancje odżywcze znajdujące się w makreli, między innymi witaminy, białka czy kwasy Omega-3 doskonale nadają się dla dzieci. Czy wiedzieliście, że dzieci które jedzą jeden płat makreli w pomidorach dziennie nie potrzebują suplementacji w postaci tranu?

Źródła – i więcej informacji na temat ryb nadających się dla dzieci:

„O żywieniu i aktywności fizycznej dzieci. Prosto, nowocześnie, praktycznie” – Publikacja realizowana przez Instytut Matki i Dziecka

„Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia” – Publikacja realizowana przez Instytut Matki i Dziecka oraz Program Edukacyjny 1000 pierwszych dni dla Zdrowia i Zdrowe Pokolenia